O nás
Přehled farního účetnictví 2019 - 2021 viz níže
Osada Braník
Osada
Braník, v níž se nachází kostel sv. Prokopa, je poprvé zmiňována roku 1088, kdy
první český král Vratislav II daroval tři branická popluží, i s poddanými
lidmi, Vyšehradské kapitule.
Od té doby obec mnohokrát změnila majitele. Část
Braníka patřila Přemyslovcům. Později se přemyslovská část dostala pražským
měšťanům a v 1. polovině 16. století potom Janu Chocenskému, který ji odkázal
Starému Městu Pražskému. V roce 1547 byl majetek zkonfiskován Ferdinandem I,
ale Staré Město Pražské po čase odkoupilo část Braníka zpět. Od roku 1593 se
stal univerzální vrchností v Braníku farář od kostela sv. Jiljí, ale po bitvě
na Bílé hoře došlo opět ke konfiskaci majetku. Nakonec však v roce 1625 věnoval Ferdinad II branickou
oblast dominikánům od sv. Jiljí a ti zde založili Dominikánský dvůr
(rezidence a pivovar), hodnocený
v současnosti jako architektonická památka.
Tyto objekty si řád ponechal a branické panství roku 1662 prodal Starému Městu
Pražskému, kterému náleželo až do roku 1784, kdy majetek přešel na město Prahu.
Město pozemky, a to zejména výnosné lomy, pronajímalo. V roce 1892 zde byla
zřízena pošta a v roce 1911 byl zaveden
telefon. Od roku 1922 se Braník stává součástí Prahy.
Vznik kostela
V
roce 1857 byla obec branická přifařena k Michelskému obročí. Pod jeho patronát
patřilo i obročí v Podolí, zřízené v roce 1856. Braničtí však využívali zejména
kapli sv. Kříže nacházející se
v budově starého řádového pivovaru (kaple v roce
1899 zrušena). Místní obyvatelé se proto rozhodli vybudovat vlastní kostel
svépomocí, a tak v roce 1892 zřídili Spolek pro postavení a zařízení chrámu
Páně v Braníku. Díky aktivitě spolku byl 1. července 1900 posvěcen základní
kámen a započala stavba podle projektu arch. Rudolfa Vomáčky. Již za rok byl
kostel, postavený
v novorománském slohu, dokončen a 22. září 1901 byl zasvěcen
památce sv. Prokopa. Stalo se tak, za vlády papežů Lva XIII a Pia X, v době,
kdy v čele pražské arcidiecéze stál kardinál kníže-arcibiskup Lev baron
Skrbenský z Hříště. Stavba kostela a s tím spojené náklady činily 40
000,-korun. Patronát kostela přijala obec Braník a to na den sv. Václava,
patrona země České, 28.9. Léta Páně1904. Ve výboru stáli: Josef Kohout -
předseda, farář Antonín Brož - místopředseda, Václav Šercl - pokladník, kaplan
Karel Svoboda - jednatel.
U
kostela ale ještě nestála věž, na kterou již nestačily finanční zdroje, a na
jejíž dokončení se tedy muselo počkat až do roku 1904. Prameny uvádějí, že
velkou zásluhu na stavbě má zednický mistr František Strnad, který zděnou část
věže postavil za dva měsíce
a pět dní. Stálo jej to však zřejmě mnoho sil,
protože osm dní po dokončení stavby náhle zemřel.
Na
stavbu chrámu přispěli většími dary: Matice náboženská, obec Braník, Okresní
výbor na Královských Vinohradech, J.J. kníže Adolf Josef Schwarzenberg, Antonín
Šercl - obchodník z Prahy, Jan Zimpl - obchodník z Prahy, Podolská cementárna,
česká šlechta, česko-moravské duchovenstvo, kláštery a četní dobrodinci domácí
i cizí.
Architektura kostela
Kostel sv. Prokopa je jednolodní stavba ukončená presbytářem ve tvaru románské apsidy. Má však křížovou klenbu. Loď má dřevěný trámový strop nesený pasy. Prostor absidy dotváří freska na stropě klenby, která představuje vševládce Ježíše Krista v modrém kruhu s hvězdami a třemi anděly. Původně byl celý kostel bohatě ornamentálně vyzdoben a to malířem Josefem Wenigem (ilustrátor Broučků). Na jižní straně je připojena sakristie a na západní věž. Věž je čtvercového půdorysu o délce strany 5 metrů, vysoká je 20 metrů a dalších 5 metrů tvoří jehlancovitá střecha. Pod věží je umístěno v ose ulice venkovní schodiště. Na tuto osu je orientován celý kostel.
V
předsíni mezi hlavními dveřmi a dveřmi do interiéru kostela je vpravo připevněna
velká žulová deska s pozlaceným nápisem
o vzniku kostela a dárcích a vlevo pak
barokní socha ukřižovaného Krista z 18.století v nadživotní velikosti,
přenesená z kostela sv. Václava na Zderaze. Z předsíně se prosklenými dveřmi
vchází do vstupního prostoru se sníženým stropem. Nad ním je v patře umístěna
kruchta s varhany přibližně z roku 1907. Hudební kruchta není přístupná z
interiéru kostela. Vchází se na ní z patra věže,
na jejíž straně je točité
schodiště, které pokračuje dále ke zvonům. Celé schodiště má zvláštní vchod
zvenčí.
Pod
kůrem stojí dva nové, vzájemně si podobné, oltáře. Pravý oltář s ukřižovaným
Kristem na Golgotě, vedle kterého je umístěna polychromovaná dřevěná kopie
známého Myslbekova krucifuxu Ukřižovaný Kristus. Levý oltář s plastikou beránka
Božího na svatostánku je novější. Ve spodní části oltáře nalezneme Boží hrob.
Vedle oltáře stojí původní malá dřevěná křtitelnice z 18.století.
V tomto
prostoru bývají v době vánoční k vidění jesličky z dob první republiky, které
byly přivezeny z Itálie. U vchodu je postavena
také dřevěná zpovědnice z roku 1900, která je prací místních truhlářů.
V
roce 2017/2018 proběhla její rekonstrukce Jiřím Králem, při které byla uzavřena
a doplněna skleněnými dvířky.
Celý
prostor u vchodu zdobí sochy svatých od Josefa Krejčíka
z roku 1901. Je to
socha sv. Anežky české s korunou na hlavě, socha sv. Antonína s Ježíškem a
polychromované sousoší sv. Terezie z Lisieux. Na sloupech klenby hudební
kruchty proti vchodu do kostela jsou umístěny ještě sochy Ježiše Krista -
Nejsvětější srdce Páně a Panny Marie s Ježíškem.
Na
ochozu chóru je umístěno pět polychromovaných menších sošek, které tvořily
původně výzdobu kazatelny, stojící kdysi
u levého portálu apsidy. Uprostřed
ochozu je soška Ježíše s beránkem, nebo-li Ježíš jako dobrý pastýř. Dále, při
pohledu od oltářního prostoru, jsou to zleva doprava evangelisté sv. Matouš,
sv. Marek, sv. Lukaš a sv. Jan. Pod ochozem chóru jsou na bočních stěnách lodi
a na sloupech klenby ochozu sochy domácích světců. Zleva doprava jsou to sv.
Václav, sv. Cyril, sv. Metoděj a sv. Jan Nepomucký.
Další
sochy nalezneme u presbytáře. Vlevo stojí socha sv. Prokopa (taktéž dílo Josefa
Krejčíka), která nahradila původní sochu
sv. Antonína Paduánského a vpravo
dřevěná socha Vltavské Madony z lipového dřeva. Tato socha připlavala za velké
povodně
v roce 1890. V Braníku byla z vody vytažena již poškozena - bez rukou,
a když se k ní nikdo nepřihlásil, byla umístěna do kapličky vystavěné k poctě
Panny Marie před restaurací "U Přemysla" (před bývalým kinem Eden). Kaplička
byla při přestavbě ulic v roce 1950 zbourána a socha byla proto přestěhována do
Dominikánského dvora a posléze do kostela sv. Prokopa. Socha pochází přibližně
z konce 18. století. Je to tzv. Lidový barok, snad původem z jižních Čech. Dnes
má socha obě ruce. Odborně ji opravila a zrekonstruovala v roce 1969 profesorka
Zdeňka Landová.
Všechny sochy v kostele jsou ze dřeva, veškeré malby a přemalby z nich byly při rekonstrukci Zdeňkou Landovou odstraněny.
Pod
sochou sv. Prokopa je umístěna větší mramorová křtitelnice
z roku 1907 ve tvaru
zeměkoule, což symbolizuje Kristova slova apoštolům: "Jděte do celého světa,
učte a křtěte všechny národy!"
Mimo interiér kostela stojí v zahradě vlevo od vchodu ještě barokní pískovcová socha sv. Jana Nepomuckého z druhé poloviny 18. století.
Oltářní
prostor byl od postavení kostela několikrát upravován. Původní pseudorománský
oltář byl při pokoncilní úpravě v roce 1971 přesunut ke vchodu pod kůr. Byly z
něj však pro oltářní prostor použity zlacené reliéfy s eucharistickými náměty
(obětování Izáka
a král Melchisedech obětující chléb a víno). Vlevo od reliéfů
pak byl umístěn dřevěný svatostánek s Ježíšem Kristem na dvířkách. Autorem
tohoto uspořádání je Jiří Král. V roce 1983 doplňuje interiér abstraktní
křížová cesta od Ing. Jana Kramaříka. Křížová cesta, vycházející z českého
kubismu (pravděpodobně 1.abstraktní křížová cesta v Praze), byla doplněna
křížky s římskými čísly zastavení od Jiřího Krále. Každý křížek měl jiný tvar
jako symbol toho, že každý si nese svůj vlastní jedinečný kříž. V roce 1986 se
dominantou kostela stalo moderní avantgardní dílo - zavěšený ukřižovaný
Spasitel, který již není na kříži přibit. Jedná se o dílo řezbáře - profesora
vysoké školy Luďka Tichého. Korpus kříže byl z dubového dřeva
a celá socha
pozlacena. Rozpaženým rukám Krista chyběly prsteníčky na znamení nevěrnosti
hříšného lidstva Ježíši, který se mu zasnoubil. Rozepjaté ruce k objímání a
rozdávání ale přesto naznačovaly Kristovu lásku. Jeho zničené, zbičované a
probodané ruce se snaží obejmout celý svět. Proto byl oficiální název tohoto
díla Kříž Boží lásky. Toto uspořádání presbytáře bylo při rekonstrukci v roce
2003 opět změněno. Kříž Boží lásky byl odstraněn. Oltář z podkůru se vrátil
zpět do prostoru kněžiště
a byly do něj zpět zasazeny pozlacené reliéfy.
Abstraktní křížová cesta byla nahrazena původní.
Kostel
zdobí po stranách lodi a v apsidě 15 barevných pseudorománských oken se skly
zalitými do olova. V apsidě presbytáře jsou osazena tři barevná okna se
symbolem kříže.
V prostředním okně jsou navíc v místě křížení břeven vytvořena
červenými skly písmena JHS (znak Ježíše Krista)
Boční
strany lodi kostela jsou opatřeny shodně šesti okny. Při pohledu na severní
boční stěnu jsou zprava doleva v oknech vyobrazeny tyto světice: sv. Ludmila se
šálem, kterým byla uškrcena; sv. Anežka Česká s modelem kostela naznačujícím,
že byla zakladatelkou Anenského kláštera; sv. Panna Marie;
sv. Kateřina s
loukoťovým kolem, na němž byla umučena
sv. Cecilie, patronka hudby.
Při
pohledu na jižní boční stěnu jsou zleva doprava vyobrazeni tito světci: sv.
Josef s Ježíškem; sv Vojtěch s biskupskou mitrou
a veslem v levé ruce, kterým
byl ubit Prusy; sv. Vít, sv. Norbert
a sv. Jiří.
Pod obrazem každého svatého je text (většina z roku 1936) uvádějící za jakým účelem a kdo financoval výzdobu příslušného okna.
Okna se sv. Jiřím a sv. Cecilií jsou vidět pouze z hudební kruchty. Jsou doplněna ještě dvěmi dalšími barevnými nefigurálními okny.
Již
v roce 1901 byly díky obětavosti místních katolíků zakoupeny, posvěceny a
slavnostně zavěšeny první dva zvony z Diepoldovy dílny v Praze - sv. Antonín a
sv. Prokop. Za 1. světové války byly oba zvony zabaveny rakouskými vojenskými
úřady. Díky dalším sbírkám místních věřící byl v roce 1922 nahrazen jeden zvon
a v roce 1924
i druhý. Za 2. světové války byly tyto zvony opět odcizeny
nacisty. Současné zvony z roku 1996 jsou dílem zvonaře Petra Manouška ze
Zbraslavi a jsou to: sv. Ludmila, sv. Anežka, blahoslavená Mlada s sv.
Zdislava. Zvony financovali převážně farníci, ale nemalou částkou přispěla i
městská část Prahy 4.
Rekonstrukce kostela
Během
let docházelo v kostele průběžně k rekonstrukcím. V roce 1950 byla opravena
střecha a provedeny venkovní omítky a vroce 1965 byla renovována věž kostela.
Následovaly opravy interiéru - rekonstrukce osvětlení v roce 1972 a instalace
plynového topení
v roce 1986. V roce
1992 následovala generální oprava sochy
sv. Jana Nepomuckého. Při velké
rekonstrukci v roce 2003 bylo zabudováno nové etážové topení a ozvučení kostela. Později byly přidány nové
lavice a přístavba kolem presbytáře sloužící jako prostor setkávání či jako
místo pro rodiče s malými dětmi, kteří zde mohou prožít mši svatou. Tento nový
prostor byl vysvěcen arcibiskupem Dominikem Dukou 3.července 2011.
Faráři branické farnosti
Prvofarářem
na branické faře a v kostele sv. Prokopa byl od 1.1. 1907 P. Jan
Chrysostomus Mačí, konsistorní rada, arcibiskupský notář, děkan atd.
Přišel do rozháraných náboženských i politických poměrů, ale díky své vytrvalé,
obětavé a nebojácné povaze obci velmi pomohl. Vyučoval ve škole, obnovil
konferenci sv. Vincence, založil Jednotu k uctívání Nejsv. Svátosti oltářní,
Bratrstvo živého posvátného růžence, Farní radu katolíků, katolickou akci i
Jednotu Orla v Braníku a byl jejím starostou. Nechal zhotovit zvony, umělecké
jesličky a postaral se o elektrické osvětlení kostela nebo jubilejní sochu sv.
Václava. Za války nezištně pomáhal, radil, psal, zastával se místních na
úřadech, pracoval v Českém srdci, ve válečném komitétu atp. Postaral se o
pomník padlým vojínům
a legionářům. V roce 1907 začal psát Pamětní knihu farní
osady
u sv. Prokopa. V roce 1938 odešel na odpočinek a v roce 1941 zemřel. Po
něm nastoupil P. Emanuel Třebický (1938 - 1961), který hned po
svém nástupu nechal opravit všechny dveře kostela, daroval v roce 1941 do
interiéru sochu sv. Terezie s Jezulátkem od A. Berky a nechal vymalovat stěny
kostela. Pro svou činnost byl
v roce 1942 jmenován arcibiskupskou konsistoří
arcibiskupským notářem. Pomáhal za války legionářům a jejich rodinám. Byl
zatčen Gestapem a mezi lety 1943-1945 umístěn v koncentračním táboře. Vrátil se
ale zpět do branické farnosti, uspořádal sbírku na nové zvony a sloužil zde až
do penze. Po něm nastoupil P. Jaroslav Novák (1961-1967), o jehož
působení nemáme mnoho zpráv. Pouze o renovaci kostelní věže z roku 1965.
Čtvrtým farářem se stal ThDr Vladimír Benda (1967 - 2005), lektor
teologické fakulty
v Litoměřicích, autor knih Hledání a Sdílení. Během jeho
působení se vytvořilo fungující společenství farníků, kteří svépomocí pomáhali
rekonstruovat kostel a zahradu. Na jeho kázání docházela i laická veřejnost.
Došlo k restaurování soch, renovaci liturgického prostoru (abstraktní křížová
cesta, Kříž Boží lásky), rekonstrukci osvětlení, nákupu teplometů, ušití potahů
do lavic, úpravě zahrady včetně tvorby nových cestiček, zpřístupnění bočního
bezbariérového vchodu atp. V roce 2003 dochází opět k velké rekonstrukci
interiéru a to víceméně do dnešní podoby. Od roku1970 zde
vypomáhají další kněží - P. Antonín Šus, který odešel do kostela u P.M.
Sněžné, od roku 1979 potom P. Jaroslav Urban
a od roku 1982 P. Václav
Dvořák, který se po roce 1989 stává
v Českých Budějovicích generálním
vikářem.V roce 2005 přicházejí do farnosti kněží mariáni a novým
farářem je ustanoven P. Jiří Ptáček MIC (2005-2015), za jehož
působení byla vybudována přístavba ke kostelu. 27.9. byl požehnán papežem
Benediktem XVI základní kámen přístavby a 3.7.2011 kardinál Dominik Duka OP
požehnal celé dokončené dílo. Po jeho odchodu do farnosti
v Hrádku u Vlašimi
nastupuje v roce 2015 P. Mgr. Grzegorz Tanderys MIC, který
dokončuje rekonstrukci úpravou fasády kostela a zvelebuje interiér kostela.
Snaží se misijně působit v rámci celého Braníka. Farnost se zvětšuje a
přibývají duchovní i společenské aktivity.
Kostel
Církve Českobratrské Evangelické
v Braníku
V
prostoru po vytěžené skále stojí dřevěná sakrální architektura - kostel Církve
českobratrské evangelické. V průčelí štítu je umístěn emblém církve - kalich.
Kazatelská stanice této církve byla
v Braníku zřízena 1. ledna 1942 a duchovním
správcem byl pověřen nuselský vikář František Janovský. Konec 2. světové války
znamenal počátek snah o výstavbu vlastního svatostánku. První poválečná schůze
výboru se konala 20. května 1945 a k 1. září 1946 se Braník stal samostatným
farním sborem. Prvním farářem byl Timoteus Pokorný, ale byl instalován až 2.
března 1952, neboť dlouho nepřekonatelnou překážkou se ukázalo obstarání bytu
pro něho samého a jeho rodinu.
Nakonec
bylo rozhodnuto vystavět na získaném pozemku provizorní dřevěnou stavbu, a to
tak, aby nevadila při pozdější stavbě kostela kamenného. Důvodem pro zvolené
provizorium byl momentální nedostatek financí a velký nedostatek stavebních
hmot, protože realizace stavby přišla krátce pro ukončení 2. světové války.
Projektant kostela ing. arch. Pavel Bareš viděl však
i výhody tohoto řešení,
kterými bylo rychlé postavení stavby, poměrně malý náklad, nízká spotřeba
stavebního materiálu a možnost velkého množství svépomocných prací. Vzorem
projektu byl dřevěný toleranční kostel z konce 18. století v Hrubé Lhotě na
Valašsku. Na Moravu a do Čech přinesli vzory takové úpravy maďarští reformní
kazatelé z Uher. Do obdélníkového prostoru se vcházelo uprostřed delší stěny.
Po obou stranách vchodu byly přidány sborové místnosti a kancelář. Slavnostní
otevření kostela bylo 9.5. 1948. V roce 1976 byly zakoupeny od smíchovského
sboru varhany a v roce 1990 byla přistavěna apsida. Autorem návrhu byl
architekt David Vávra. Původní stavba je ze smrkového dřeva, ale celý interiér
přistavěné apsidy z borového dřeva. Provozorium, původě zamýšlené maximálně na
dobu dvaceti let, slouží dodnes.
Dominikánský Dvůr
Rozsáhlý
barokní areál Dominikánského dvora vznikl ve třetí čtvrtině 17. století. Je
nejstarší stavební památkou na území Braníka a je zapsán ve Státním seznamu
nemovitých kulturních památek. Dvůr je čtyřkřídlý s charakteristickou
hranolovitou věží, v níž je umístěna raně barokní kaple sv. Kříže. Je umístěna
na severovýchodním nároží areálu. V přízemí
věže, která je poněkud vysunutá do ulice, leží bývalý presbytář. V kapli se
částečně dochovaly štukatury a zbytky fresek. Na vnější straně věže, směrem do
Branické ulice, je umístěn štukový reliéf Krista
s klečícím mnichem,
pravděpodobně dominikánem. Kolem hospodářského dvora je situována obytná i
hospodářská zástavba. Dominikáni tu měli svého času nejen obytné křídlo pro
členy řádu, ale i pivovar. V roce 1898 odkoupilo Společenstvo pražských sládků
a následně ukončilo výrobu piva. Na nádvoří stávala socha sv. Jana Nepomuckého
a v roce 1950 byla přenesena ke kostelu
sv. Prokopa a tak zachráněna.
---------------------------------------
Prameny:
kolektiv autorů: Praha 4, nakladatelství Informatorium, Praha 2001
Milan Degen: Kostel sv. Prokopa v Braníku, 1995
Martin Tourský: Kostel sv. Prokopa, 2012
100 let kostela sv. Prokopa v Braníku, informační brožura, 2001
Dr. Pelzbauerová, CSc.: Kostel sv. Prokopa v Braníce, PIS
Dr. Antonín Podlaha: Posvátná místa Království českého, 1907
Svatý Prokop
Ant.: "Bůh ho vedl do ticha samoty a mluvil k jeho srdci."
Pro nedostatek zpráv není možné stanovit rok
narození sv. Prokopa.
Ze sázavských letopisů popisujících světcovu smrt v roce
1053, můžeme pouze odhadnout pravděpodobné datum narození.
Z historických a
antropologických bádání se potom usuzuje na dobu mezi roky 970 až 985.
Prokopovi rodiče byli zemanského stavu, bohabojní a šlechetní lidé, kteří nebyli tísněni chudobou, ale ani neoplývali bohatstvím. Básník žijící ve 13. století nazývá světcova otce starým kmetem z Chotouně, a proto je toto místo označováno jako rodiště sv. Prokopa. Otec se prý jmenoval Vít a matka Božena.
Není jasné, jestli jméno Prokop získal od rodičů nebo je později sám přijal, protože bylo tenkrát u mnichů zvykem, že s novým životem přijali i nové jméno. Jméno Prokop je řeckého původu a znamená muže činícího pokrok v práci, i když nalezneme i takové výklady, kdy se význam jména hledá v latinském spojení "procus pius" tj zbožný milovník.
Jako dítě prý neměl moc rád dětské hry, ale
nacházel zálibu
v pobožnostech. Už od mládí se toužil stát knězem, a proto
hledal literární vzdělání. V té době byla církevní služba ještě rozdělena na
latinský a slovanský způsob, který se lišil v obřadech a liturgické řeči.
Prokop se rozhodl pro přípravu k slovanskému kněžství. Dosvědčuje to ve 12
století nejmenovaný sázavský mnich: "Sv. Prokop vyučiv se kanonickým řádem
slovanskému písmu, od biskupa Kyrilla někdy vynalezenému a ustanovenému, stal
se výtečným knězem světským." Světcův životopis ze 13. století uvádí, že
vzdělání získal na Vyšehradě, ale dnešní badatelé se domnívají, protože škola
na Vyšehradě vznikla až po Prokopově smrti, že vzdělání získal od některého
staršího kněze formou individuální výuky a stal se knězem. Měl i vlastní
rodinu, jak bylo v té době běžné i u světských kněží (o celibát u duchovních
osob začal usilovat až papež Řehoř VII (1073 - 1085). Po zralé úvaze a dohodě
s
manželkou a synem Jimramem však od rodiny kolem roku 1000 odešel a stal se
mnichem Břevnovského kláštera (založen sv. Vojtěchem a Boleslavem II) pod
vedením druhého tamního opata Jeronýma řečeného také Dobromír. Po nějaké době
však zatoužil po čase stráveném o samotě s Bohem, takže poprosil o propuštění a
usadil se v jeskyni dalejském údolí u Jinonic, kde žil osamoceným poustevnickým
životem v modlitbě, postu a bdění. Když byl objeven pastýři a jeskyni opustil,
přesunul se asi kolem roku 1009 na vzdálenější místo do Posázaví. Pověst o něm
a jeho ctnostech se v okolí šířila a na její doslech přicházeli houfně lidé
oné země, aby mu nabídli dary své oddanosti a zbožně se poroučeli jeho
modlitbám...a on zvlažoval mluvou svých kázání srdce svých posluchačů a
rádlem svého poučování napravoval vítaně jejich mysli....
S pomocí knížete Oldřicha tak postupně
vznikla kolem Prokopovy poustevny mnišská osada obydlená učedníky, kteří chtěli
žít stejně jako on. Nejprve zde vznikl dřevěný kostelík ke cti Panny Marii a
sv. Jana Křtitele a posléze i klášter. Prokop v něm byl v roce 1035 synem
Oldřicha, Břetislavem I, a biskupem Šebířem uveden do úřadu opata nově
vzniklého kláštera. Sázavský klášter byl jedním z posledních míst
v Čechách,
kde se provozovala liturgie ve staroslověnštině a pěstovala staroslověnská
vzdělanost obecně. Jako opat řídil sv. Prokop své mnichy pravidlem pokory a
zásadou sv. Benedikta: "Modli se a pracuj!" jeho úsilím bylo:
"Vše pro Boha!" Byl vlídný a štědrý a úspěšně bojoval proti zlu a
ďáblovým pokušením.
Dne 25. března 1053, na svátek Zvěstování
Panny Marie, Prokop
v požehnaném věku v kruhu svých žáků, mezi nimiž nechyběli
ani jeho syn Jimram a synovec Vít, zemřel v pověsti svatosti. V posledních
dnech života předpověděl Jimramovi a Vítovi šestileté vyhnanství
i vládu
knížete Spytihněva a Vratislava. V té době také pobýval
v klášteře jeden
nemocný host. Tomu Prokop řekl, aby počkal do druhého dne a po jeho smrti si
odnesl plášť, kterým byl přikryt.
U Prokopa nemoc vyvolala záchvat, rozloučil
se s bratřími, které naposled napomínal i těšil a pak zesnul. Nemocný host po
oblečení světcova pláště dosáhl úplného uzdravení.
Sv. Prokop byl pochován v dřevěném chrámu,
který před lety vlastníma rukama budoval a kde se odehrávaly společné modlitby
sázavských mnichů. Prokopův hrob se pozvolna stával místem úcty a přibývala
svědectví lidí o zázracích v jejich životě na přímluvu Prokopovu. Začal rozkvétat nový světcův život - život
věčného nebeského přímluvce. Za vlády prvního dědičného krále Přemysla Otakara
I. a římského papeže Inocence III. lidovou úctu a péči Prokopových mnišských
následníků
o jeho dílo, završilo oficiální svatořečení. Slavnost proběhla 4.
července 1204 přímo v Sázavě, tehdy již v kamenném románském chrámu, který
vystřídal původní dřevěný. Před oficiálním
svatořečením se zkoumaly Prokopovy zázraky a mluví se o devíti. Tehdy se prý
přihlásili i lidé
z okolí s tvrzením, že viděli Prokopa orat s pluhem, do nějž
byl zapřáhnut čert a světec že měl v ruce kříž (jedná se mimojiné také
o místní
vysvětlení brázdy mezi Chotouní a Sázavou). Druhá verze tohoto obrazu, kterou
uvádí Jar. Kadlec je, že vznikl díky neporozumění větě z nejstarší legendy, v
níž se uvádí, že "srdce svých posluchačů svlažoval slovy svatých kázání a
rádlem poučování napravoval jejich mysl." A poslední vysvětlení uváděné
Jar. Němcem říká, že legendární vyobrazení s čertem "značí vítězství nad
zlobou pekelné moci, která stále zasahuje do lidských osudů."
Svatý Prokop byl postaven po bok prvních českých zemských patronů - vedle příslušníků knížecího přemyslovského rodu sv. Ludmily a sv. Václava a slavníkovského biskupa sv. Vojtěcha. V křesťanském nebi spolu s nimi začal působit sv. Prokop jako divotvůrce a ten, kdo přemáhá temnoty a síly zla a vítězí nad nimi. Zřejmě krátce po jeho smrti ve 2. polovině 11. století byla napsána první staroslověnská prokopská legenda.
Ve středověku byl svatý Prokop zobrazován jako řeholník v mnišském oděvu. V baroku také jako opat v pontifikáliích s berlou a mitrou. Může mít též knihu a od 17. století kříž. Jeho hlavním individuálním atributem je spoutaný ďábel, kterého má u nohou nebo na kterém přímo stojí.
--------------------
Zdroje:
Dr. František Krásl: Svatý Prokop str 23/161
Svatý Prokop: https://www.klaster-sazava.cz/cs/o-klasteru/sv.-prokop-a-pisemne-prameny
Světci k nám hvoří: https://catholica.cz/?id=2892 - zpracoval Jan Chlumský
Výsledek hospodaření za rok 2021
Níže naleznete odkaz na výsledovku za rok 2021.
Výsledek hospodaření ve výši 129 tis.Kč za rok 2021 jsou dary určené na výstavbu prodloužení kanalizační přípojky do objektu přístavby, který bude realizován v následujících letech.
Přehled farního účetnictví 2020
V odkazu níže naleznete rozvahu a výsledovku za rok 2020.
Zisk ve výši 142 tis.Kč za rok 2020 jsou dary určené na výstavbu navazujícího vodovodu od vodoměrné šachty dále do objektu přístavby, který bude realizován v roce 2021.
Přehled farního účetnictví 2019
Přehled podvojného účetnictví farnosti Braník za rok 2019 (podle výkazu)
NÁKLADY
- Spotřeba materiálu: 128 176,58 Kč
- Spotřeba energie: 44 661,08 Kč
- Opravy a udržování: 35 538,00 Kč
- Ostatní služby: 16 002,92 Kč
Ostatní náklady, celkem: 61 549,17 Kč (Převody nařízené arcibiskupstvím; dále za 6000,- Kč dar na obědy pro chudého žáka pro Základní školu v Braníku = výtěžek z Tří-králové sbírky; Dar 1000,- na evangelizační časopis; Jiné ostatní náklady = 6 023,67 Kč)
Odpisy dlouhodobého majetku: 56 282,00 Kč
NÁKLADY CELKEM: 342 209,75 Kč
VÝNOSY
- Přijaté příspěvky: 161 639,00 Kč
- Výnosové úroky: 3,39 Kč
- Jiné ostatní výnosy: 187 154,00 Kč
VÝNOSY
CELKEM:
348 796,39 Kč
VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ: 6 586,64 Kč
Jednoltivé položky účetnictví v dokumentu ke stažení níže.